Νέο Επιδοτούμενο Πρόγραμμα Digi-retail

Tον Οκτώβριο ή το Νοέμβριο 2010 αναμένεται να ανακοινωθεί η προκήρυξη του προγράμματος Digi-Retail για την ενίσχυση των επιχειρήσεων του κλάδου του λιανικού εμπορίου με στόχο τη βελτίωση της αξιοποίησης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.

Digi-retail – 1. Αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στον κλάδο του λιανικού εμπορίου
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του 2007, ο τομέας του εμπορίου συνολικά απαρτιζόταν από 305.724 επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, οι οποίες αντιστοιχούσαν σε ποσοστό 35,4% του συνόλου των ελληνικών επιχειρήσεων. Σε αυτές, το λιανικό εμπόριο κυριαρχεί τόσο από πλευράς αριθμού επιχειρήσεων, όσο και από πλευράς απασχόλησης. Συγκεκριμένα, στο λιανικό εμπόριο δραστηριοποιούνται 194.164 επιχειρήσεις, που αντιστοιχούν στο 23,4% του συνόλου των ελληνικών επιχειρήσεων ενώ η μέση απασχόληση ανέρχεται σε 535.058 άτομα που αντιστοιχούν στο 20% των απασχολούμενων στο σύνολο της οικονομίας. Στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, όπως και στις λοιπές κατηγορίες εμπορικών επιχειρήσεων, κυριαρχούν οι πολύ μικρές επιχειρήσεις (με έως 9 απασχολούμενους). Το πλήθος των πολύ μικρών επιχειρήσεων αντιστοιχεί σε ποσοστό  96% του συνόλου των εμπορικών επιχειρήσεων και στο 80% του συνόλου των απασχολούμενων στο εμπόριο.
Είναι προφανές ότι η οικονομική κρίση που διέρχεται η Ελλάδα έχει επηρεάσει βασικούς τομείς της οικονομίας και ιδιαιτέρως το λιανικό εμπόριο, που βάσει των παραπάνω στοιχείων αποτελεί βασικό κλάδο της. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που παρουσιάσθηκε στο 6ο Ετήσιο Συνέδριο του ΣΕΛΠΕ με θέμα: «Η οικονομική κρίση και το ελληνικό εμπόριο», το 77% των ελληνικών επιχειρήσεων εκτιμά ότι ο κλάδος τους έχει επηρεαστεί αρνητικά από την οικονομική κρίση. Ο κλάδος του εμπορίου, έχει ήδη υποστεί μέχρι στιγμής μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων απ’ ότι οι Υπηρεσίες και η Βιομηχανία.
Για να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, αλλά και για να αξιοποιήσουν νέες αναπτυξιακές δυνατότητες, οι επιχειρήσεις του κλάδου λιανικού εμπορίου, στρέφονται με αυξανόμενους ρυθμούς στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών ώστε να πετύχουν:
• βελτίωση των εσωτερικών διαδικασιών, αυξάνοντας την παραγωγικότητα, και
• ενίσχυση του κύκλου εργασιών του με το να απευθυνθούν σε μεγαλύτερο πλήθος δυνητικών πελατών.
Σύμφωνα με την τελευταία σχετική αναφορά του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου παρουσιάζει αρκετά θετικά στοιχεία σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό επιχειρείν (Σχήμα 1). Παρ’ όλα αυτά, οι επιδόσεις του και ιδιαιτέρως οι επιδόσεις των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων υπολείπονται σημαντικά του Ευρωπαϊκού μέσου όρου.  Επιπρόσθετα, επιχειρήσεις του κλάδου λιανικού εμπορίου σε αρκετές περιπτώσεις υποχρεούνται λόγω νομοθετικού πλαισίου, στην υιοθέτηση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για φορολογικούς και άλλους λόγους (ενδεικτικά: περίπτωση α’ της παραγράφου 25 του άρθρου 19 του νέου φορολογικού νόμου 3842/2010 που αφορά στις διαδικασίες τιμολόγησης της αγοράς αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ και άνω).
Σχήμα 1: Το ηλεκτρονικό επιχειρείν στο λιανικό εμπόριο
 
Digi-retail – 2. Σκοπός της δράσης digi-retail
H Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την εταιρεία «Ψηφιακές Ενισχύσεις ΑΕ» έχει θέσει ως στόχο την περαιτέρω βελτίωση της αξιοποίησης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών από τις επιχειρήσεις του κλάδου λιανικής.
Ήδη, παρελθούσες δράσεις («Δικτυωθείτε», «Επιχειρείτε Ηλεκτρονικά», «Ψηφιακό Μέλλον», «e-services» κλπ.) που είχαν υλοποιηθεί είτε από τον ΕΟΜΜΕΧ, είτε από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, είτε από την ΚτΠ ΑΕ,  είχαν αποδώσει ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων και βασικών υποδομών ηλεκτρονικού εμπορίου στις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις της χώρας μας. Το χαμηλό σημείο ηλεκτρονικού επιχειρείν εκείνης της περιόδου, προκαλούσε σημαντική ζήτηση για παρόμοιες ενισχύσεις.

Digi-retail – 3. Ποιες επιχειρήσεις έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη δράση
Δικαιούχοι των ενισχύσεων μπορούν να είναι μεμονωμένες επιχειρήσεις (όχι ενώσεις  επιχειρήσεων), ιδιωτικού δικαίου, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που δραστηριοποιούνται νόμιμα στην Ελληνική Επικράτεια. Επιλέξιμες προς χρηματοδότηση θεωρούνται οι επιχειρήσεις, για τις οποίες συντρέχουν αθροιστικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
•    Έχουν κλείσει τουλάχιστον μια πλήρη δωδεκάμηνη διαχειριστική χρήση.
•    Η Επιχείρηση απασχολεί κατ΄ελάχιστο έναν (1) εργαζόμενο (1 Ετήσια Μονάδα Εργασίας) με σχέση εξηρτημένης εργασίας, ιδιωτικού δικαίου, επιπλέον του/ων επιχειρηματία/ων – του/ων μετόχου/ων – του/ων εταίρου/ων.
•    Ο κλάδος (κατά ΚΑΔ 2008) της κύριας δραστηριότητας και της δραστηριότητας με τα μεγαλύτερα έσοδα της επιχείρησης δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις του κανόνα De Minimis και η επιχείρηση ανήκει στον κλάδο του Λιανεμπορίου.
•    H επιχείρηση κατά την τρέχουσα χρήση και κατά τις δύο προηγούμενες χρήσεις δεν έχει λάβει επιχορηγήσεις από Προγράμματα και Δράσεις Κρατικών Ενισχύσεων που εμπίπτουν στον κανόνα De Minimis, τα οποία αθροιστικά μαζί με την αιτούσα επιχορήγηση υπερβαίνουν τα 200.000€.
•    Η Επιχείρηση δεν ήταν προβληματική την 1η Ιουλίου 2008 (σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παρ.2 και 3 της ΥΑ 34704/ΕΥΣ5629 (ΦΕΚ 1418/Β/15 Ιουλίου 2009)). Η Επιχείρηση μπορεί να λάβει επιχορήγηση αν κατέστη προβληματική μετά την 1η Ιουλίου 2008, συνεπεία της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης.
•    H επιχείρηση λειτουργεί νόμιμα, διατηρώντας σε ισχύ όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο άδειες λειτουργίας.

Digi-retail – 4. Διαδικασία Εξέτασης Επενδυτικών Προτάσεων
Κατά τη φάση της υποβολής οι δικαιούχοι θα κατατάσσονται σε προκαθορισμένες και δημοσιευμένες κατηγορίες  ανάλογα με τα ακόλουθα κριτήρια (ενδεικτικά):
• Το οικονομικό τους μέγεθος
• Τον αριθμό των απασχολουμένων
• Τον αριθμό καταστημάτων – υποκαταστημάτων που ήδη διαθέτουν
• Τον αριθμό των σημείων πώλησης (ταμεία)
Ανάλογα με την κατηγορία κατάταξης των δικαιούχων και τη φύση του επενδυτικού σχεδίου τους (επιλογή δαπανών – ενεργειών – καλαθιών) θα υπολογίζεται το μέγιστο επιτρεπτό ποσό ανά υποβαλλόμενη πρόταση.

Digi-retail – 5. Επενδύσεις που ενισχύονται
Οι  δικαιούχοι των ενισχύσεων που θα επιλεγούν θα λάβουν επιχορήγηση για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου που θα υποβάλουν.

6.1 Κατηγορίες Ενεργειών που ενισχύονται
Κάθε δικαιούχος που θα συμμετάσχει στη δράση digi-retail μπορεί να υποβάλει επενδυτική πρόταση στο πλαίσιο των ακόλουθων ενεργειών (ενδεικτικά, με παράθεση και των αγγλικών όρων προς διευκόλυνση των ενδιαφερόμενων):
E (1): Αναδιοργάνωση και εξοικονόμηση πόρων, με αξιοποίηση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών
Ενδεικτικά Παραδείγματα:
-   Πλήρης αυτοματοποίηση και ηλεκτρονική παρακολούθηση προϊόντων και αποθεμάτων, με ηλεκτρονική έκδοση παραστατικών μέσω χρήσης φορολογικών μηχανισμών (ΕΑΦΔΣΣ) ή και φορολογικών εκτυπωτών (ΑΔΗΜΕ).
-   Ηλεκτρονική τιμολόγηση (e-invoicing) ή/και έκδοση αποδείξεων λιανικής με ταυτόχρονη ηλεκτρονική αρχειοθέτηση σύμφωνα με την οδηγία 2001/115/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Ελληνικό ΚΒΣ
-   Υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών (e-payments)
-   Αυτοματοποιημένη ανταλλαγή πληροφοριών για τη διακίνηση και διαθεσιμότητα προϊόντων μεταξύ υποκαταστημάτων, μέσω online επικοινωνίας
-   Ηλεκτρονικός καθορισμός τιμών και σήμανσης (e-pricing) και δυναμική τιμολόγηση προϊόντων
-   Ηλεκτρονική σήμανση ραφιού (electronic shelf tags)
-   Εφαρμογές RFID (π.χ. έξυπνο καλάθι προϊόντων κλπ)
-   Υπηρεσίες ολοκληρωμένης διαχείρισης λιανικής (διαχείριση πελατολογίου, αυτοματοποίηση εφοδιαστικής αλυσίδας, διασύνδεση με ηλεκτρονικά πολυκαταστήματα)
-   Εφαρμογές Business Intelligence για τη βελτίωση της ανάλυσης της καταναλωτικής συμπεριφοράς και την αποτελεσματικότερη  εσωτερική οργάνωση.
Ε(2): Εξωστρέφεια – προώθηση – διεύρυνση κύκλου εργασιών με χρήση προηγμένων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών
Ενδεικτικά Παραδείγματα:
-   Έξυπνες κάρτες επιβράβευσης πελατών (loyalty schemes και smart loyalty cards) για προσωποποιημένο marketing
-   Ψηφιακή Σήμανση για την προβολή προϊόντων (Digital signage)
-   Αυτόματες/ Έξυπνες προϊοντικές ετικέτες (smart tagging)
-   Εφαρμογές και υπηρεσίες διαδραστικής επικοινωνίας και προώθησης που αξιοποιούν νέα τεχνολογικά εργαλεία και πλατφόρμες (διαδραστικές βιτρίνες, μέθοδοι marketing που αξιοποιούν συσκευές κινητής επικοινωνίας, Διαδικτυακές καμπάνιες ενημέρωσης και προβολής, Βελτιστοποίηση παρουσίας σε μηχανές αναζήτησης κλπ.)
-   Υπηρεσίες Προώθησης, Προβολής και Διαφήμισης μέσω της αξιοποίησης μέσων εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης για τη διεύρυνση του πελατολογίου
-   Δυναμική/ εξατομικευμένη προώθηση προϊόντων με ηλεκτρονικά μέσα
-   Υπηρεσίες κατάρτισης εξατομικευμένων προτάσεων προς τους καταναλωτές, αξιοποιώντας παρελθούσες καταναλωτικές προτιμήσεις
-   Εφαρμογές προώθησης συνδυασμένες με γεωγραφική πληροφόρηση (geo-location services)
-   Ηλεκτρονικά κουπόνια, ή κουπόνια μέσω συσκευών κινητής επικοινωνίας (e-coupons, m-coupons).
Ο συνδυασμός των παραπάνω ενεργειών είναι υποχρεωτικός.
Επισημαίνεται ότι τα παραπάνω παραδείγματα ενεργειών μπορούν να αφορούν είτε σε μεμονωμένα καταστήματα, είτε σε ανταλλαγή δεδομένων με περισσότερα υποκαταστήματα, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς υλοποίησης που θα τεθούν στη δράση.
Μέσα από το πρόγραμμα θα χρηματοδοτείται η κατασκευή Ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop) μόνο υπό την προϋπόθεση ότι αυτή είναι εμπλουτισμένη με ολοκληρωμένες συναλλαγές και εξυπηρετεί λύσεις από την Κατηγορία Ενεργειών Ε(2): Εξωστρέφεια – προώθηση – διεύρυνση κύκλου εργασιών με χρήση προηγμένων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εξασφαλίσουν την ολοκλήρωση των ενεργειών που θα υλοποιήσουν στο πλαίσιο της δράσης, με τις υπάρχουσες διαδικασίες και τα συστήματα της επιχείρησης.

6.2 Κατηγορίες Δαπανών
Οι Κατηγορίες Δαπανών (Κ.Δ.) που είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση στο πλαίσιο της δράσης, είναι οι ακόλουθες:
Κ.Δ. (1): «Δαπάνες Προμήθειας Εξοπλισμού» -0% έως 40%
Κ.Δ.(2): «Δαπάνες Προμήθειας Λογισμικού και Υπηρεσιών Λογισμικού με τη μορφή Software as a Service» – 30% έως 50%
Κ.Δ. (3): «Δαπάνες Υπηρεσιών Υλοποίησης, προπληρωμένων και/ ή συνδρομητικών υπηρεσιών τεχνολογικού περιεχομένου για την υλοποίηση των Ενεργειών Ε(1) και Ε(2) και ψηφιακών υπηρεσιών ενημέρωσης-προβολής» – 40% έως 60%.

Digi-retail – 7. Συνολικά Οικονομικά Στοιχεία της Δράσης
Ο μέγιστος επιχορηγούμενος προϋπολογισμός ανά υποβαλλόμενη πρόταση ανέρχεται σε 500.000€. Ο ελάχιστος προϋπολογισμός ανά υποβαλλόμενη πρόταση ορίζεται στα 10.000€.

Ανάλογα με την κατηγορία του δικαιούχου, τα όρια των επενδυτικών σχεδίων (Επιχορήγηση και Ιδιωτική Συμμετοχή) παρουσιάζονται στον πίνακα που ακολουθεί:

 

Κατηγορία Δικαιούχου

 

ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΗ

ΜΙΚΡΗ

ΜΕΣΑΙΑ

ΜΕΓΑΛΗ

Π/Υ Επενδυτικού Σχεδίου

Από 10.000€ έως 100.000€

Από 25.000€ έως 150.000€

Από 50.000€ έως 250.000€

Από 100.000€ έως 500.000€

Ανάλογα με την κατηγορία του δικαιούχου τα ποσοστά επιχορήγησης ανά επενδυτικό σχέδιο παρουσιάζονται στον πίνακα που ακολουθεί:

 

Κατηγορία Δικαιούχου

 

ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΗ

ΜΙΚΡΗ

ΜΕΣΑΙΑ

ΜΕΓΑΛΗ

Ποσοστό Επιχορήγησης

60%

60%

50%

40%

Σε κάθε περίπτωση ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικής πρότασης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 100% του μέσου όρου του κύκλου εργασιών των τελευταίων τριών διαχειριστικών χρήσεων της επιχείρησης (ή λιγότερων, αν δεν έχουν κλεισθεί τρεις).

Ο συνολικός προϋπολογισμός Δημόσιας Δαπάνης που θα διατεθεί μέσω της παρούσας δράσης για την ενίσχυση επιχειρήσεων για την υλοποίηση επενδύσεων (digi-retail), ανέρχεται στα 100.000.000€, ήτοι θα ενισχυθούν επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού περίπου 200.000.000€ (το επιπρόσθετο από τα 100.000.000 θα πρέπει να καλύπτεται από Ιδιωτική Συμμετοχή).